Eπαγγελματικός προσανατολισμός
Για καλή μου τύχη, είχα επιλέξει από νωρίς το τι ήθελα να σπουδάσω. Είχα – και έχω – πολλά ενδιαφέροντα με τα οποία μπορούσα να καταπιαστώ, αλλά από μαθήτρια γυμνασίου ήξερα ότι θα είχα δυνατότητες στο πανεπιστήμιο ώστε να ξεδιπλώσω τα ταλέντα μου. Αυτό σημαίνει πως ήθελα να σπουδάσω την παιδαγωγική επιστήμη, γιατί επιθυμούσα να μάθω πολλά διαφορετικά επιστημονικά πεδία που σχετίζονται με την αγωγή του παιδιού. Αν κοιτάξει κάποιος τον οδηγό σπουδών της σχολής, θα αντιληφθεί γρήγορα πως καλύπτει μεγάλο φάσμα επιστημών. Ωστόσο, ξεκίνησα με αυτή την εισαγωγή για να ασχοληθούμε λιγάκι με το τι συμβαίνει, όταν ένας/μία μαθητής/-τρια δεν έχει αποφασίσει ή δεν ξέρει τι είδους (ακαδημαϊκή) πορεία επιθυμεί για το μέλλον του/της.
Καταλαβαίνω ότι για πολλούς νέους ανθρώπους η επιλογή σπουδών ή επαγγέλματος μετά το πέρας των σχολικών χρόνων είναι δύσκολη. Ακόμα και οι γονείς ακούσια πιέζουν την κατάσταση, κάποιες φορές. Για αυτό παρακάτω ακολουθούν κάποια βήματα που προτείνω να ακολουθήσουν οι ενδιαφερόμενοι μαθητές με την συμπαράσταση των οικογενειών τους ώστε να γίνει μια πιο ομαλή ένταξή τους στην ενήλικη ζωή.
Στο διαδίκτυο κυκλοφορούν πολλά αξιόπιστα τεστ όπου ο ενδιαφερόμενος, αφού απαντήσει με σαφήνεια τις ερωτήσεις, παίρνει άμεσα και γρήγορα τις απαντήσεις για το επαγγελματικό του προφίλ, για τις δεξιότητες που έχει και για το είδος των επαγγελμάτων που θα του ταίριαζαν. Επίσης, υπάρχουν ειδικοί που ασχολούνται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Όποιος τρόπος και αν ακολουθηθεί, θα είναι βοηθητικός, αρκεί να υπάρχει ειλικρίνεια στις απαντήσεις των ερωτηματολογίων.
- Ενασχόληση με δραστηριότητες (χόμπι)
Μια καλή πρακτική αρκετό καιρό πριν τελειώσει το σχολείο ή πριν κατατεθεί το μηχανογραφικό είναι να δοθεί έμφαση στις δραστηριότητες με τις οποίες ο υποψήφιος ασχολείται συστηματικά. Με τον τρόπο αυτό ήδη δείχνει προς τα πού υπάρχει έφεση, ακόμα και ταλέντο. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα όπου ταλαντούχοι νέοι διέπρεψαν, επειδή ασχολούνταν με κάποιο ταλέντο τους (τα λεγόμενα παιδιά – θαύμα).
- Αναζήτηση οδηγών σπουδών από διάφορες σχολές
Εάν υπάρχει η δυνατότητα, θα ήταν χρήσιμο οι υποψήφιοι φοιτητές να έβρισκαν ηλεκτρονικά ή σε έντυπη μορφή τους οδηγούς σπουδών των σχολών που άπτονται των ενδιαφερόντων τους πριν καταθέσουν μηχανογραφικό. Συνεπώς, θα έχουν μια πιο πλήρη εικόνα για τις διόδους και τις επιλογές επαγγελματικής αποκατάστασης που ανοίγονται.
- Επίσκεψη σε Πανεπιστήμιο (υπό την αιγίδα του σχολείου)
Εάν υπάρχει η δυνατότητα, η επιτόπια επίσκεψη σε κάποιο Πανεπιστήμιο που βρίσκεται, ενδεχομένως, κοντά στον τόπο κατοικίας της οικογένειας, θα ωφελήσει τον ενδιαφερόμενο, διότι θα έχει την ευκαιρία να εξοικειωθεί με το ακαδημαϊκό περιβάλλον.
- Παρακολούθηση συνεντεύξεων ή/και βιογραφικών επιτυχημένων στον κλάδο τους ανθρώπων
Συχνά θαυμάζουμε ανθρώπους και αναρωτιόμαστε για τον τρόπο με τον οποίο πέτυχαν τους στόχους τους. Μια λύση για να μην αναρωτιόμαστε είναι να τους βλέπουμε σε δημόσιες συζητήσεις, σε συνεντεύξεις, να διαβάζουμε το επαγγελματικό τους βιογραφικό με απώτερο σκοπό να φτάσουμε στο επίπεδό τους ή/και παραπάνω.
- Μείωση στρες
Όπως και να έχει η κατάσταση, η μείωση του στρες και του άγχους για το άγνωστο επαγγελματικό μέλλον θα βοηθήσει να βρεθεί η πιο λειτουργική για εσάς λύση.
Εύχομαι σε όλους τους μαθητές/-τριες κάθε καλό και στους γονείς (και όσους εμπλέκονται στην αγωγή και μόρφωση των παιδιών) να είναι υποστηρικτικοί με τα παιδιά.